מבוא קצר להכנת מחיות תוצרת הבית עבור תינוקך

הכנת מחיות תוצרת הבית עבור תינוקך, זה לא רק כיף, אלא גם מאוד פשוט ובריא. את תהיי מופתעת לגלות שזה באמת ייקח לך פחות זמן לרסק את האוכל לתינוקך ממה שדמיינת (דוגמאות לטעימות ראשונות).

הכנת מחיות תוצרת הבית לתינוקך זה פשוט מאוד; מבשלים את האוכל, נותנים לו להתקרר קצת, זורקים אותו לתוך הבלנדר או מעבד המזון ומרסקים למחית (ניתן גם להשתמש במיקסר ידני או קוצץ מזון).

ניתן לשלב בין המחיות שהכנת, בהתאם ליצירתיות שלך ובהתאם לגילו של תינוקך. אל תפחדי לרסק את הבטטות יחד עם תפוחים, למשל, ואל תפחדי להשתמש בחלב אם שאוב או בפורמולה כתוספת, 2 מרכיבים אלו מספקים לתינוקך טעם מוכר.

איך להכין מחיות לתינוקות

  1. התחילי קודם לבשל ירקות / פירות על ידי אחת מהשיטות הנוחות לך : אידוי/ אפייה/ מיקרוגל או בישול.
    הורים רבים מעדיפים שלא להשתמש במיקרוגל, ניתן להשתמש במיקרוגל להפשרה מהירה או לחימום מהיר של ה"ארוחה", באם יש לך אפשרות אחרת אני מציעה לך לאדות או לאפות היתרון המובהק מאפשר לבשל כמות גדולה של מזונות בפעם אחת, שיטת הבישול המומלצת ביותר היא האידוי שכן כך נשמרים מרבית הערכים התזונתיים.
  2. קחי את הירקות / הפירות המבושלים ותכניסי אותם למכשיר החשמלי שאיתו בחרת לעבוד.
  3. שומרים בצד את הנוזלים שהירקות / הפירות בושלו בהם, אלו יהיו הנוזלים שתוסיפי כדי לדלל את המחית למרקם נוזלי יותר. שמירת הנוזל עוזרת לשמור את כל החומרים המזינים שייתכן שדלפו למים במהלך הבישול .
    באידוי ניתן גם להשתמש במים מורתחים כנוזלים שיתווספו למחית.
    (אין להשתמש במים של קופסאות שימורים בגלל הרכיבים שבהם), כמו כן, ניתן להוסיף גם פורמולה, חלב אם או מים מורתחים כדי ליצור מרקם נוזלי יותר.
  4. תתחילי לרסק את הירקות / הפירות.
  5. תמזגי כל פעם קצת נוזל, ותערבבי עד שתגיעי למרקם הרצוי (תלוי בגיל של תינוקך, ככל שתינוקך גדל, ואפקט הלעיסה יעיל יותר ניתן לרסק בצורה גסה יותר) שוב, ניתן להוסיף גם פורמולה או חלב אם, אם תרצי, נוזלים אלו נותנים לתינוקך חומרים מזינים,  וטעם מוכר עבור תינוקך שאליו הוא רגיל.

טיפ: ניתן להכין מחיות גם מבלי להוסיף נוזלים. הורים רבים מעדיפים לדלל את ה"ארוחה" בהוספת נוזלים למחית לפני שנותנים לתינוק, ולא מבעוד מועד. זה גם בסדר גמור

האם עדיף להוסיף נוזל לפני או אחרי הקפאת המחית על מנת לדלל את המחית? במה כדאי לי להשתמש?

את יכולה לדלל את המחית לפני או אחרי הקפאתם. שימוש במי הבישול לדילול המחית זה דרך מעולה, כך שבעצם מחזירים את כל החומרים המזינים, אשר ייתכן שדלפו החוצה. כמו כן, את יכולה להקפיא את מי הבישול במגש קרח ולהפשיר לפי הצורך.

להורים רבים יותר קל לדלל את המחית לפני ההקפאה, ואז פחות התעסקות בהמשך. כאשר תינוקך עובר לאכול מזון במרקם גס יותר, מומלץ להקפיא את המחית ללא הנוזל, כך שרק במידת הצורך לדלל אותה.

לא מומלץ להעמיס ירקות / פירות למכשיר החשמלי, תוצאות הריסוק לא יהיו יעילות, ויאריכו את הזמן. תתחילי עם כמות קטנה וכל פעם תוסיפי.

 

איך להקפיא את המחיות?

חשוב מאוד להקפיא את המחיות בכלי אחסון אשר מותאמים לכך, לרוב רשום עליהם "בטוח להקפאה"

  •       ניתן להעביר את המחית לתוך מגשי קוביית קרח להקפאה / לאחסון.
  •       תמלאי כל קובייה עם מחית, כמו שאת ממלאת את המגש עם מים כדי להפוך לקוביות קרח.
  •       לכסות את המגש בניילון נצמד ולשים במקפיא. (ישנם מגשי קרח עם מכסים, אשר מעולים לכיסוי המחית).

        תחזרי על התהליך, עד אשר סיימת למלא את כל המגשים ולא נשארה לך מחית.

  •       כל קובייה שווה לכ – 1 גרם של מזון.
  •       ברגע שמגש הקרח עם המחיות קפוא, ניתן להעביר אותם לשקיות הקפאה (ניתן גם להשאיר אותם במגשי הקרח מכוסים).
  •       הקפידי לתייג את השקית / מגש הקרח עם תאריך ההכנה, ובסוג המחית.
    שימי לב, ניתן להשתמש במחיות עד כחודש מיום הכנתם.
  •       לפני שמגיע הזמן להאכיל את תינוקך, פשוט תוציאי את מספר הקוביות הדרושות להכנת ה"ארוחה", תפשירי אותן (מומלץ להפשיר את הכמות הרצויה מבעוד מועד במקרר), ואחר מכן תחממי קצת את ה"ארוחה".

אחסון מחיות תוצרת הבית עבור תינוקך במקרר

כמה זמן ניתן לשמור מחיות טריות תוצרת הבית במקרר?

מומלץ כי מחיות טריות תוצרת הבית עבור תינוקך יהיו מאוחסנים לא יותר מ- 48 שעות במקרר (ישנם חברות שמציינות כי עד 72 שעות זה גם בסדר). מגבלת זמן זו מקטינה את האפשרות של צמיחת חיידקים למינימום ושהאוכל לא מקבל את "הטעם של המקרר". זה תקף לירקות, פירות בשר וכו'.

אם את לא מתכננת להקפיא מראש מחיות שהכנת עבור תינוקך, אלא מעדיפה להכין לו כל פעם מחית טרייה, אני ממליצה לך להכין כל יום מחית טרייה או כמות שמספיקה ליומיים. לדוגמה, את יכולה לאדות בטטה אחת, חלק ממנה להכין כארוחה לאותו היום, ואת החלק השני את יכולה לשמור במקרר בצורת מחית או בצורתה הטבעית. שיטה זו תעזור לך למנוע בזבוז אוכל, ותשמור על בטיחות המזון.

שיטת ההקפאה מאפשרת לך לנסות שוב מזון אשר נדחה על ידי תינוקך בהמשך. הרי מחקרים מראים שלוקח לתינוקך בין 15 עד 21 מקרים של ניסיונות של מתן מזון מוצק עד שהם אוכלים אותו ללא בעיה.
שיטת ההקפאה הינה דרך אופטימאלית אשר שומרת על המזון, כך שתוכלי להיעזר בה בשלב הטעימות. תוכלי לתת כל יום את אותו הירק / הפרי בהתאם ל"כלל לחכות 3 ימים", מבלי שתצטרכי כל יום להכין טעימה חדשה עבור תינוקך.

אם בחרת לשמור את המחית במקרר, אז תשמרי בכלי אחסון במנות קטנות, כך שתוכלי להוציא כל פעם מנה אחת מבלי שיתר המחית תתקלקל. כמו כן, רוק עלול לזהם את המחית, כך שחיידקים יכולים להתפתח. תמיד מומלץ להעביר לכלי אוכל אחר ולא להשתמש בכלי אחסון.

 

מתי מומלץ להכניס את המחיות למקרר או למקפיא?

ישנם חילוקי דעות בנוגע להכנסת מזון למקרר, להלן האפשריות: (שכל אחת תבחר בדרך הכי נכונה עבורה)

  • להכניס מיד למקרר או למקפיא כל מזון מתכלה.
  • חיידקים מזיקים עלולים לצמוח במהירות אם המזון איננו מקורר כראוי. להכניס מזון מתכלה למקרר / למקפיא בתוך שעתיים של רכישה או הכנה.
  • אם טמפרטורת החדר היא מעל 30 מעלות, להכניס למקרר מזון מתכלה תוך שעה אחת.
  • להקפיא בשר טחון, עוף, דגים, אם את לא מצפה לאכול אותם ביומיים הקרובים.
  • יש אסכולה שאומרת שהעברת מזונות חמים מיד למקפיא היא לא טובה, בגלל שהחום ישפיע על הטמפרטורה של מזונות אחרים בסביבתו, ובהחלט ישפיע על הטמפרטורה של כל המקפיא.

אני ממליצה שלאחר החימום לחכות קצת שהמחיות יתקרר במגשי הקרח המכוסים, ואז להכניס למקפיא או למקרר. כך שזה תלוי בך האם את מקפיאה הכל או שחלק נשאר בהשיג יד ל"ארוחה" טרייה.

 

*המידע אינו בא להחליף ייעוץ עם רופא הילדים שלך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *